Katolický pán v husitské době
Vilém Zajíc z Hazmburka. Katolický pán v husitské době

Páni z Házmburka byli jednou z mnoha větví starobylého rodu Buziců,
kteří měli ve znaku kančí hlavu. Jejich příbuznými byli ve vrcholném a
pozdním středověku také rody Lvů z Rožmitálu, pánů ze Šelmberka, Zajíců z
Valdeka apod. Asi od poloviny 14. století pak budoucí Zajícové z
Házmburka začínají užívat dělený štít s kančí hlavou a znakem jejich
rodového příjmí - zajícem.
Není nutné se zde zabývat nejstaršími
dějinami rodu, a proto se přesuňme k osobě Zbyňka Zajíce ze Žebráka,
který byl významnou osobností dvora Karla IV. Důležité však je, že právě
Zbyněk ke zděděnému Žebráku v roce 1335 od Jana Lucemburského přikoupil
ještě hrad Klapý s přilehlou stejnojmennou vesnicí, tvrz a městečko
Libochovice a vsi Radovesice, Lhotu a Poplze. O rok později s králem
vyměnil i zděděný Žebrák za mnohem bližší hrad Budyni (nad Ohří). Hrad
Klapý byl později přejmenován podle rodového příjmí "zajíc" (něměcky
"der Hase") na Házmburk a oba hrady se staly základem rodové moci pánů z
Házmburka. Na závěr je třeba zmínit ještě hrad Pihel, který vybudoval
nejspíše Zbyňkův syn Vilém (st.), jenž byl s největší pravděpodobností
otcem "našeho" Viléma (ml.) Zajíce z Házmburka. Po smrti Zbyňka Zajíce z
Házmburka v roce 1368 zdědil jeho rozsáhlé majetky jeho syn Vilém
(st.), který je vlastnil společně se svým synovcem Mikulášem, který byl
potomkem nám neznámého Vilémova bratra. V roce 1379 si majetky rozdělili
tak, že Vilém od Mikuláše odkoupil jeho část hradu Házmburka s tvrzí a
městečkem v Libochovicích a ve Slavětíně, městem Budyní nad Ohří a s
vesnicemi Lkáň, Sedlec, Kystra, Poplze, Lhota, Kostelec nad Ohří,
Roudníček, Vrbka nebo Vrbice, Veselí, Nížebohy, Písty, Břežany nad Ohří,
Žabovřesky nad Ohří a Radovesice se vším příslušenstvím. K tomu mu
prodal i své části nejspíše vzdálenějších vesnic Hlína, Babín, Mihořice, Čihoštice a Piestnie.
Po tomto roce tedy vlastnil Vilém (minimálně) hrad Házmburk, dvě tvrze,
dvě městečka, jedno město a 19 vesnic a Mikulášovi zůstal hrad Budyně a
nejspíše nějaké skromnější panství. S ním začíná i vedlejší budyňská
větev Zajíců z Házmburka. Kdy Vilém st. zemřel přesně nevíme, avšak
muselo to být nejspíše nejpozději někdy v poslední čtvrtině 14. století,
kdy si mezi sebe rozsáhlé házmburské dědictví rozdělilo jeho šest synů.
Majetkové zázemí
Jak jsem se již zmínil, Vilém st. Zemřel nejspíše někdy v poslední
čtvrtině 14. století a rozsáhlé házmburské panství bylo rozděleno na
šestiny, které si mezi sebe rozdělili jeho synové Oldřich, Vilém (ml.),
Zbyněk, Jan, Mikuláš a Jaroslav. Oldřich v roce 1400 od svých bratrů
Zbyňka, Mikuláše, Jaroslava a Jana odkoupil jejich díly a společně s
Vilémem ml. se tak stali jedinými vlastníky Házmburka. Zbylí bratři pak
sídlili nejspíše na zděděném Pihelu a nejspíše i na získané Kosti. Lze
předpokládat, že i Pihel si bratři nějak rozdělili mezi sebe, avšak pro
Viléma byl mnohem významnější jeho podíl na Házmburku. V roce 1404 se
sice po Pihli ještě psal, avšak poté, nepochybně i díky zisku celého
Házmburka, dával už vždy přednost pouze predikátu z Házmburka. Snad
někdy do tohoto období rozděleného vlastnictví spadají i spory mezi
Oldřichem a Vilémem, když Vilém oponoval Oldřichovu část hradu. Král
Václav pak žádal své věrné, aby podpořili Oldřicha proti útočníkovi.
Spory
se nakonec nějak vyřešily bez větších dopadů na vztah obou bratrů,
protože už v roce 1413 se Vilém i Oldřich spolčili na všechny své
majetky. Oldřich pak vedl spor ještě s Přechem z Třebenic o prezentační
právo k farnímu kostelu v Dlažkovicích, avšak protože do roku 1415
zemřel, zdědil celou jeho pozůstalost, tedy 5/6 házmburského panství
včetně sporu o prezentační právo v Dlažkovicích, Vilém. Celý spor se
nakonec vyřešil tak, že se Vilém s Přechem dohodli, že se budou v
prezentacích svých kandidátů na místo uvolněných farářů střídat.
Vilém tedy někdy mezi roky 1413 a 1415 získal celé házmburské pantví,
které se snad rozlohou příliš nelišilo od stavu v roce 1379, kdy ho
tvořil hrad Házmburk, tvrze a městečka Libochovice a Slavětín, město
Budyně nad Ohří a 19 vsí. K tomu v roce 1415 přikoupil i nedalekou tvrz
Šebín s vesnicemi Křesín, Levousy a Horka. Snad vlastnil i nějakou část
pihelského panství, avšak k tomu nemáme žádné doklady. Na závěr je třeba
zmínit i držbu hradu Blatno s městem Chomutovem a s přilehlým panstvím,
na kterém měl mezi roky 1420-1424 od krále Zikmunda zastavených 3000
kop grošů. Zatímco Blatno při severozápadní hranici se Saskem bylo jen
krátkou epizodou a Pihel ležící mezi Děčínem a Libercem nebyl příliš
významnou Vilémovou doménou (pokud zde svůj díl vůbec vlastnil), centrum
jeho majetků tvořil jednoznačně hrad Házmburk s obrovským panstvím.
Severní
Čechy byly v tomto období poměrně neklidnou oblastí a tento rozsáhlý,
ve své době prakticky nedobytný hrad byl významnou oporou katolické moci
v této oblasti - jednak ležel mezi významnými husitskými městy jako
byly Louny, Žatec, Slaný a Litoměřice a dále také ovládal cestu z Prahy
do Saska. O jeho významu svědčí i fakt, že v roce 1421 se uvažovalo i
tom, že budou královské poklady převezeny z Pražského hradu právě sem.
Hrad založili nejspíše někdy ve druhé polovině 13. století páni z
Lichtenburka. Nejprve vzniklo obdélníkové jádro se silnými zdmi a s
hranolovou, tzv. Bílou věží na nejvyšším místě v západní části dnešního
hradu. Věž byla v tomto období kamenná nejspíše pouze ve své spodní
části a její vrchní část byla dřevěná. Jednalo se o přísně účelovou
stavbu, která byla podřízena především svému vojenskému významu. Hrad
pak výrazně rozšířil nejspíše až Zbyněk Zajíc Házmburka někdy kolem
poloviny 14. století. Jádro hradu bylo obestavěno další hradbou a
přibyly části na západě, a především na východě, kde byla vystavena
druhá válcová, tzv. Černá věž a přilehlé budovy. Část se vstupní bránou
se pak nacházela na severu. V jižní části se nejspíše nacházela ještě
další hranolová věž, která snad nějak navazovala na hradby podhradského
městečka. Přestavěny byly nejspíše i paláce v západním jádru hradu. Do
Bílé věže, v tomto období již nepochybně celé vystavené z kamene, se
vstupovalo z pavlače v prvním patře, spojující věž s palácem.
Nejpozději od roku 1424 působil na Házmburku jako purkrabí Vilémův
klient Beneš z Vrbna, nejspíše nepříliš vzdáleného Vrbna nad Lesy. V
tomto roce totiž jménem Viléma Beneš vystavil cridu Mikulášovi z
Benešova k oltáři sv. Blažeje v kostele sv. Petra a Pavla v Mělníku,
který Vilém společně se svým bratrem Zbyňkem založil v roce 1402. Beneš
jako purkrabí působil i za Vilémových synů, a ještě v roce 1453 se
společně s Vilémem (nejml.) Zajícem z Házmburka objevuje na donaci Běty z
Prač. Z této listiny známe zároveň i nějakého Jíru, který působil jako
purkrabí na tvrzi v Libochovicích. Správa rozsáhlého dominia byla tedy
vykonávána i z libochovické a možná i ze slavětínské a šebínské tvrze.
Stoupenec katolické strany
Počátek 15. století byl obdobím formující se husitské reformy, která
postupně zasahovala i českou šlechtu. Významným mezníkem byl rok 1415,
kdy byl na koncilu v Kostnici upálen Jan Hus a posléze i Jeroným
Pražský, na což cca 450 představitelů z řad české i moravské šlechty pod
vedením Čeňka z Vartemberka a Lacka z Kravař reagovalo sepsáním
stížného listu. Viléma Zajíce z Házmburka však můžeme už od počátku
reformního hnutí považovat za jednoznačně protireformního šlechtice, a
tak nepřekvapí, že v těchto stížných listech přirozeně chyběl. Počátky
jeho politické kariéry jsou dost nejasné, což způsobuje jednak fakt, že
nevíme, kdy přesně zemřel jeho stejnojmenný otec a dále fakt, že se zde
kromě těchto dvou Vilémů pohyboval nejspíše ještě třetí Vilém Zajíc z
Házmburka, který byl mezi roky 1395 a 1398 staroboleslavským a poté mezi
roky 1398 a 1406, kdy zemřel, litoměřickým proboštem. V roce 1383 se
nějaký z těchto Vilémů stal na úkor Mikuláše z Házmburka nejvyšším
královským stolníkem. Vilémův stejnojmenný příbuzný, staroboleslavský
probošt byl pak prokazatelně stoupencem Václava IV. - v roce 1395 ho
podporoval proti panské jednotě a v roce 1398 tvořil součást mohutného
Václavova doprovodu do Frankfurtu nad Mohanem a nejspíše i do Remeše, na
schůzku s francouzským králem.
Snad to byly nějaké vnitřní důvody, ale možná také právě tradičně dobré
vztahy Vilémových příbuzných ke katolické církvi, které způsobily, že
na počátku 15. století zůstal i Vilém ml. z Házmburka věrný katolické
straně. Zde je třeba zmínit také osudy Vilémova bratra Zbyňka Zajíce z
Házmburka, původně probošta v Mělníku a od roku 1403 pátého pražského
arcibiskupa, který se i přes své počáteční sympatie k reformnímu hnutí
nakonec proti tomuto sílícímu a radikalizujícímu se hnutí postavil, což
se mu nakonec stalo osudným. Zbyněk v roce 1410 uvrhl Jana Husa do
klatby a nechal spálit viklefské spisy, což nakonec vedlo k úplnému
rozchodu s Václavem IV., který ho připravil o jeho příjmy. Zbyněk
nakonec z Prahy raději uprchl do Uher ke dvoru Zikmunda Lucemburského,
avšak krátce po svém úprku onemocněl a v roce 1411 zemřel v Prešpurku.
Snad tedy mohly i tyto pohnuté životní osudy vlastního bratra na Viléma v
jeho rozhodném protihusitském postoji nějak zapůsobit.
O jeho protihusitském postoji svědčí v první řadě to, že se jméno už
prokazatelně "našeho" Viléma ml. z Házmburka objevilo společně s dalšími
třinácti pány na listině z 1. října 1415, kterou byla založena
katolická liga na obranu jediné pravé víry. Později se k tomuto spolku
přidali i další pánové, včetně Vilémových příbuzných Jaroslava a
Mikuláše. Toto uskupení vzniklo pod patronátem arcibiskupa Konráda z
Vechty nejspíše na podmět krále Václava IV., který si všemi možnými
způsoby snažil udobřit katolickou církev, která na jeho nečinnost v
souvislosti s rostoucím reformním hnutím pohlížela stále kritičtěji.
František Šmahel předpokládá, že se tímto krokem Václav snažil také
posílit konfesní rozkol mezi českou šlechtou, což mělo oslabit mocenské
aspirace českého panstva. Tento nepříliš početný spolek byl sice ryze
formálním uskupením, avšak o postoji Viléma nám poskytuje cenné
svědectví, obzvlášť pokud si uvědomíme také jeho stále rostoucí vazby na
Václavova bratra Zikmunda Lucemburského. Už v roce 1414 byl Vilém
společně s několika dalšími českými pány přítomen na Zikmundově
korunovaci římským králem v Cáchách. Přestože se nepochybně pohyboval v
okolí Václavova dvora až do roku 1419, jeho vztahy k Zikmundovi se se
sílícím vlivem reformního hnutí nejspíše stále prohlubovaly. V lednu
roku 1419 pak Zikmund sám určil Viléma Zajíce z Házmburka jako jednoho z
Václavových poslů, se kterými chtěl přednostně jednat na sjezdu ve
Skalici, kde se měla řešit otázka husitství, a po Václavově smrti již
Vilém stál pevně na Zikmundově straně.
Ve víru revoluce
Po smrti krále Václava IV. v srpnu roku 1419 se měl novým českým králem
automaticky stát Zikmund Lucemburský. Prozatím se regentkou království
stala královna-vdova Žofie, která se nijak netajila svými sympatiemi k
reformnímu hnutí, a po Zikmundově prosincovém příjezdu do Brna ji v této
funkci nahradil rovněž utrakvista a nejvyšší purkrabí Čeněk z
Vartemberka. V tomto období se alespoň v těchto umírněných vrstvách
reformního proudu však ještě počítalo s nějakým kompromisním řešením,
takže po boku pražského purkrabího Čeňka z Vartemberka mohli jako
velitelé vojenské posádky Pražského hradu stále působit i rozhodní
katolíci Jan Chudoba z Vartemberka na Ralsku, Zikmund Děčínský z
Vartemberka a Vilém Zajíc z Házmburka. O tom, že konfesní hledisko v
této době ještě nevytvářelo mezi jednotlivými pány nepřekonatelné
překážky svědčí i to, že když se v srpnu roku 1420 Vilém vzdálil na své
rodové statky, přikázal svým ozbrojencům poslouchat Čeňkovy rozkazy.
Vraťme se však zpět do října roku 1419. V této době v Praze propukly
první konflikty mezi radikálními husity a konzervativní stranou, na
které byli jak katolíci, tak umírnění husité. Vilém z Házmburka se jako
velitel posádky Pražského hradu těchto bojů samozřejmě aktivně účastnil.
Pražané se ocitli v izolaci, což mj. dokládají i soupisy šlechticů
vypovídajících Pražanům nepřátelství, mezi nimiž byli jak katolíci
(včetně Viléma z Házmburka), tak husité. Jak velkou pomoc však tito
opovědníci královské posádce ve skutečnosti poskytli, je otázkou.
František Kavka předpokládá, že ve městě stálo proti menšímu počtu
profesionálních královských vojáků větší množství nevalně vyzbrojených
měšťanů, zatímco páni, kteří vypověděli Pražanům nepřátelství, blokovali
přístup do Prahy a snažili se zamezit příchodu posil. Vzhledem k tomu,
že ani jedna strana však nemohla získat převahu, nakonec vše 13.
listopadu dospělo k uzavření příměří mezi staroměstskou i novoměstskou
radou na jedné a pražským arcibiskupem Konrádem, olomouckým biskupem
Janem a nejvýznamnějšími pány prokrálovské strany, mezi nimiž opět
nechyběl ani Vilém Zajíc z Házmburka, na druhé straně.
Po uzavření příměří s Turky se Zikmund konečně mohl vydat do Čech.
Nejprve dorazil v prosinci roku 1419 do Brna, kde mu přítomní šlechtici
slíbili věrnost a prohlásili ho za budoucího moravského markraběte a
českého krále. Zikmund po podzimních zkušenostech z Brna raději vyměnil
posádky některých hradů i některé úředníky za jemu loajální šlechtice.
Vilém ve své funkci pochopitelně zůstal. Po prvních krůčcích společného
postupu katolíků a umírněných husitských pánů se však situace obrátila v
dubnu následujícího roku, když Čeněk z Vartemberka využil nepřítomnosti
Viléma, lstí zajmul zbylé dva velitele Jana Chudobu z Vartemberka na
Ralsku a Zikmunda Děčínského z Vartemberka, zabavil poklady v sakristii a
věži katedrály i v jiných budovách Pražského hradu, kam si je schovali
někteří měšťané, a Pražský hrad vydal Pražanům. Na začátku května 1420
tedy Zikmund vyslal do Prahy své posly Viléma Zajíce z Házmburka,
Arnošta Flašku z Pardubic seděním na Rychmburku (a nejspíše i Albrechta z
Koldic), kteří měli s Pražany dojednat příměří. Ti se však na společném
postupu nedohodli, a tak se poslové potají obrátili přímo na Čeňka z
Vartemberka s tím, že pokud jim vydá Pražský hrad, král mu bude ochoten
odpustit. Čeňkovi, který si musel být vědom nepřátelství většiny šlechty
vůči Pražanům a který také stále více přicházel do styku s husitskými
radikály, kteří v okolí Prahy vypalovali kláštery a vsi, nakonec přišla
tato nabídka vhod a k překvapení Pražanů ji přijal a 7. května vydal
Pražský hrad do rukou Zikmundových poslů. Poté co Čeněk spolu se vším,
co zde nakradl, z hradu odjel, získali hrad královi poslové Vilém Zajíce
z Házmburka, Arnošt Flaška z Pardubic a Albrecht z Koldic a následně
posádku Pražského hradu posílili ještě podkomoří Václav z Dubé a Leštna a
lužický hejtman Hynek Hlaváč z Dubé se svými ozbrojenci. Pražský hrad
se tak nyní se silnou a králi věrnou posádkou opět stal oporou královské
moci.
Dne 13. května Zikmund dorazil do Kutné Hory, kam o dva dny později
dorazilo i poselstvo pražských měst. Zikmund však nebyl ochoten Pražanům
připustit žádné ústupky, a tak zde k žádné dohodě nedošlo a situace se
začala ještě více vyhrocovat. Radikálním táboritům se i přes snahu
katolíků podařilo dorazit na pomoc ohrožené Praze, a proto Zikmund
reagoval stejným způsobem. Vyslal vojska svých severočeských stoupenců,
mj. i Viléma Zajíce z Házmburka, na posílení posádky Pražského hradu,
avšak ti byli před Prahou poraženi Janem Žižkou a jen část z nich se
nakonec dostala do Hradu. Zatímco se situace v Praze nebezpečně
vyhrocovala, využil Vilém oslabení nedalekého města Slaného, jehož
vojska vyrazila na pomoc husitům v Praze, a nechráněné město si
podmanil. Nejprve obsadil horu nad městem a poté postupně nechal
rozšířit fámy o tom, že se husité v Praze vzdali. Vystrašení měšťané ho
nakonec vpustili do města, kde nechal vyhnat tamější husitské kněze a
dosadil novou radu. Na konci května do Slaného dorazil i král Zikmund,
který se odsud pokoušel zajistit severní a severozápadní přístupovou
cestu k Praze. František Šmahel předpokládá, že vzhledem k tomu, že při
neúspěšném dobývání Hradce Králové téhož roku bylo použito podobné
taktiky, účastnil se této akce možná i Vilém Zajíc z Házmburka. Vilémovu
účast na tomto tažení nelze prokázat, ani vyvrátit, avšak ať už tomu
bylo jakkoliv, za všechny jeho služby mu Zikmund v červnu roku 1420
zastavil 3000 kop grošů na královský hrad Blatno s městem Chomutovem a
přilehlým panstvím.
Již v březnu, při Zikmundově pobytu ve Vratislavi, byla vyhlášena
křížová výprava proti husitům, která se před Prahou konečně shromáždila
na přelomu června a července roku 1420. Není nutné se podrobně zabývat
líčením tohoto známého tažení, a tak pouze připomeňme, že se jí
nepochybně účastnil i Zikmundův velitel vojenské posádky na Pražském
hradě Vilém z Házmburka. Na počátku následujícího roku se během
neustálých bojů podařilo husitským vojskům zmocnit Vilémova Chomutova,
kde zmasakrovali místní měšťany. Ze strachu před podobným osudem se jim
poddali i měšťané Slaného a Vilémovi majetky se tak postupně začínaly
dostávat do sevření důležitých husitských center (Žatec, Louny, Slaný,
...). Snad v dojmu těchto neúspěchů katolické strany i Vilém ve své
věrnosti Zikmundovi na čas nějak zakolísal, avšak v prosinci roku 1421
on a někteří další páni přijeli pod glejtem na jednání do Jihlavy, kde
se se Zikmundem opět usmířili a slíbili mu věrnost a vojenskou pomoc.
Další zprávy o Vilémových aktivitách v bojích mezi katolíky a utrakvisty
máme až z podzimu roku 1422. V srpnu tohoto roku společně s dalšími
říšskými pány přispěl 100 feniků na výpravu na záchranu Karlštejna,
obleženého vojsky husitů a Zikmunda Korybutoviče. Poté do země vtrhlo
říšské vojsko pod velením míšeňského markraběte Viléma a jeho bratra
braniborského kurfiřta Fridricha IV., avšak této výpravy už se Vilém,
stejně jako většina českých pánů, neúčastnil. K žádné větší bitvě však
nakonec nedošlo a obě dvě strany se pokoušely uzavřít příměří - Zikmund
Korybutovič prostřednicvím svých vyslanců Konráda z Vechty, Haška z
Valdštejna, Ješka Pušky z Kunštátu, Viléma z Chlumu na Košumberce a dvou
dalších šlechticů a Fridrich Braniborský prostřednictvím Viléma z
Házmburka. Jednání však nepřinášelo žádné výsledky, až karlštejnský
purkrabí Tluksa z Buřenic sám uzavřel 8. listopadu s Korybutem roční
příměří. V dalších letech se už Vilém v pramenech příliš neobjevuje. Po
neúspěších Zikmundovy strany se nejspíše stáhl na své rodové majetky a
soustředil se nadále hlavně na jejich obranu před sílícími utrakvisty.
Ostatně už jeho (ne)aktivita při tažení na podzim roku 1422 a účast na
jednání v Jihlavě z prosince roku 1421, kde pomoc Zikmundovi podmiňoval
tím, že nedovolí svým vojskům pustošit zemi, vypovídá o tom, že
Vilémovi, stejně jako dalším šlechticům, šlo už především o uklidnění
situace.
Poslední léta života
Jak jsem se již zmínil, po porážkách na počátku 20. let se Vilém
nejspíše soustředil na obranu svých rodových majetků. Prakticky
nedobytný hrad Házmburk mu umožňoval ubránit se jistě četným nájezdům
husitských vojsk, nicméně v roce 1424 se husitským vojskům podařilo
dobýt Vilémovi Libochovice a Třeběnice a v roce 1429 se zde opět
prokazatelně pohybovali. Snad ještě Vilém ml. se v roce 1430 poměrně
překvapivě účastnil i sněmu moravských pánů v Prostějově, kde bylo z
iniciativy krále Zikmunda a markraběte Albrechta sjednáno rozsáhlé
příměří mezi moravskými katolickými i husitskými pány, podle Petra
Elbela sjednaného nejspíše z důvodu chystaného říšského sněmu v
Norimberku. Otázkou samozřejmě zůstává proč se tento severočeský pán
účastnil sněmu v Prostějově, kde s moravskými pány jednal o uzavření
příměří. Petr Elbel uvádí i možnost, že by se mohlo jednat o jiného
Viléma Zajíce, snad o Viléma Zajíce z Valdeka a Hostěnic (na Brněnsku),
který byl nějak blížeji příbuzný s Budyňskou větví Zajíců z Házmburka,
avšak osobně bych se přikláněl spíše k možnosti, že se zde jednalo
skutečně o Viléma Zajíce z Házmburka. V první řadě je třeba připomenout,
že v listě, který informoval znojemského hejtmana Jörga Launa je přímo
zmíněn "Wilhelm Haz de Hasenburg", zatímco Vilém Zajíc z Valdeka a
Hostěnic se i přes svou příbuznost se Zajíci z Házmburka na Budyni nikdy
po Házmburku nepsal. Přestože se v případě Viléma Zajíce z Házmburka o
moravského pána nejednalo, s Moravou ho pojila jeho manželka Anna z
Boskovic. Svědčí o tom zápis v olomouckých zemských deskách z roku 1408,
podle kterého jí její současný manžel Vilém Zajíc z Házmburka převedl
její věno v Miloticích a Dubňanech po zemřelém Čeňkovi z Ronova na jeho
majetky Wranye v Čechách. Zde sice lze zmínit ještě moravské pány Viléma
Zajíce z Valdeka a Židlochovic a Viléma Zajíce z Valdeka a Hostěnic,
avšak první zmiňovaný měl v tomto období za manželku Dorotu z Královic a
druhý z nich nejspíše ještě ani nebyl na světě. Mimo to se ani jeden z
nich nejspíše vůbec po Házmburku nepsal, a to i přesto, že Vilém Zajíc z
Valdeka a Hostěnic byl nejspíše nějak blíže příbuzensky spřízněn se
Zajíci z Házmburka na Budyni. S největší pravděpodobností se tedy
skutečně jednalo o "našeho" Viléma ml. z Házmburka. Kromě toho by bylo
možné jeho přítomnost na prostějovském sněmu vysvětlit také dobrými
vztahy, které k Zikmundovi choval. Ostatně, jedním z ubrmanů zmíněné
dohody byl i český husitský pán Menhart z Hradce, což dokládá, že zemská
ani stranická příslušnost nemusely být vždy jediným kritériem výběru.
Dále je otázkou, jestli by se nepříliš významný Vilém Zajíc z Valdeka a
Hostěnic skutečně objevil v listě znojemskému hejtmanu Jörgu Launovi
jako sjednavatel takto rozsáhlého příměří hned na druhém místě za
zemským hejtmanem Janem z Lomnice a před Haškem z Valdštejna a Joštem
Hechtem z Rosic. Na závěr lze připomenout, že nepochybně Vilém Zajíc z
Házmburka se zmíněného říšského sněmu v Norimberku prokazatelně
účastnil. Pokud tedy vyvstávají nějaké pochybnosti o osobě Viléma Zajíce
z Házmburka na prostějovském sněmu, domnívám se, že relevantnější
pochybnosti může budit spíše otázka, jestli se jednalo ještě o Viléma
ml., nebo už o jeho syna Viléma nejml. z Házmburka. Vilém ml. z
Házmburka totiž nejspíše někdy kolem roku 1432 zemřel, o čemž svědčí
listina jeho syna Zbyňka z tohoto roku, podle které jeho otec
prezentoval kněze Řehoře z Hořelice k uvolněnému kostelu v Dubanech. Lze
předpokládat, že pokud by Vilém byl ještě na živu, vydal by tuto
prezentační listinu sám. Dále už se v politickém dění aktivně angažovali
už hlavně jeho syn Zbyněk a Vilém nejml., což jen potvrzuje předpoklad o
jeho skonu někdy v této době.